«Διάλεξε μια δουλειά που σ’ αρέσει και δε θα χρειαστεί να δουλέψεις ούτε μια μέρα στη ζωή σου».
Αυτή τη φράση του Κομφούκιου σκεφτόμουν όση ώρα είχα απέναντί μου τον Γιάννη Καλογερή. Δεν συναντάς συχνά ανθρώπους που να αγαπάνε τόσο πολύ, τόσο δυνατά τη δουλειά τους. Όταν όμως τους συναντάς, σε καθηλώνει ο τρόπος με τον οποίο μιλάνε γι αυτήν, το πάθος στη φωνή, η φωτιά στα μάτια! Και καταλήγεις πάντα στο ίδιο συμπέρασμα: καμία επιτυχία δεν έρχεται τυχαία… Διαπίστωση που προκύπτει άλλωστε από την συνέντευξη που ο Γιάννης Καλογερής είχε παραχωρήσει στο τοπικό freepress magazine inTOWN #5.
Ιδιοκτήτης τεσσάρων καταστημάτων στα Χανιά, όλα σχετικά με την ανδρική ένδυση: το Monte Napoleone, το Navy & Green, το Monte Napo Shoes και το σχετικά πρόσφατο Ezzo Exclusive. Πώς όμως ένας νέος άνθρωπος φτάνει σε αυτό το σημείο τόσο γρήγορα;
Είχα από μικρός τη διάθεση να ασχοληθώ με τον συγκεκριμένο χώρο, από παιδί… Προέρχομαι από μία εμπορική οικογένεια, τρίτη γενιά στον χώρο αυτό μετά τον παππού και τον πατέρα μου και με συγκινούσαν ανέκαθεν τόσο η ένδυση όσο και το εμπόριο. Παρόλα αυτά, θεωρώ τον εαυτό μου αυτοδημιούργητο, ανοίγοντας -μόλις στα 24 μου- το πρώτο μου κατάστημα στα Χανιά, ενώ ξεκίνησα να ασχολούμαι με τον χώρο της ανδρικής ένδυσης από τα 19 μου. Εργαζόμουν ως πωλητής σε κάποια μεγάλη εταιρία στον χώρο του ενδύματος όπου, από την πρώτη μέρα που έπιασα δουλειά, εξειδικεύτηκα στο κοστούμι. Έχω παρακολουθήσει κάποια πιο “ειδικά” μαθήματα σε ότι αφορά την ένδυση και ειδικότερα το ανδρικό κοστούμι, πάνω στο πατρόν, τη μεταποίηση και την ποιότητα των υφασμάτων.
Η οικογενειακή επιχείρηση μπορεί να καθορίσει τον επαγγελματικό προσανατολισμό ενός παιδιού;
Δεν πιστεύω γενικότερα σε τέτοιου είδους κανόνες. Έχει αποδειχθεί ότι αν ο πατέρας έχει ξεχωρίσει κάπου, δεν είναι απαραίτητο ότι και τα παιδιά του θα είναι το ίδιο καλά σε αυτό αλλά και το αντίθετο, έχει συμβεί τα παιδιά να είναι καλύτερα από τον πατέρα. Δεν παίζει νομίζω τόσο καθοριστικό ρόλο αυτό. Σίγουρα όμως ένα συγκεκριμένο περιβάλλον μπορεί να σε διαμορφώσει, να σου βάλει την ιδέα που θα εξελίξεις αν «το έχεις». Εγώ, για παράδειγμα, που έχω μεγαλώσει μέσα σε χώρους καταστημάτων καθώς και ο πατέρας μου και άλλα μέλη της οικογένειας είχαν καταστήματα στο κέντρο της πόλης, λέω πως η παράδοση μπορεί να επηρεάσει αλλά δεν είναι το βασικό για να κάνει κάποιος καριέρα σε οποιονδήποτε χώρο.
Πρέπει να σου αρέσει πολύ η μόδα για να αποφασίσεις να ασχοληθείς με αυτήν…
Σίγουρα, μάλιστα μου άρεσε από πάρα πολύ μικρή ηλικία! Ήδη από το Δημοτικό πρόσεχα πάρα πολύ τον τρόπο που θα πάω σχολείο, ήθελα μόνος μου να επιλέγω τα ρούχα που θα φορέσω και να κάνω μόνος μου τους συνδυασμούς που ήθελα. Αυτό φαντάζομαι το λες και… έμφυτο. Μπορείς να σπουδάσεις χίλια πράγματα αλλά αισθητική, άποψη και γούστο δεν μπορείς να σπουδάσεις. Δεν θα ξεχάσω ότι πολύ-πολύ νέος δούλεψα αφιλοκερδώς σε ένα κατάστημα ανδρικών ρούχων του οποίου ήμουν πελάτης. Δεν ήθελα χρήματα, μου άρεσε απλά να βρίσκομαι στο χώρο και να μελετώ τις δομές του. Τους είχα πει ότι αντί αμοιβής θα ήθελα να παίρνω ρούχα για την προσωπική μου γκαρνταρόμπα! Μόνο από αυτό καταλαβαίνεις πόσο μου άρεσε αυτή η δουλειά. Κάποια χρόνια αργότερα δούλεψα σε μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες ανδρικών ρούχων στην Ελλάδα. Ήταν ένας πολύ μεγάλος όμιλος στην Αθήνα όπου εκπαιδεύτηκα από ανθρώπους που εξειδικεύονται στο ανδρικό στυλ, σε ντυσίματα και σε κοστούμια όπου και φάνηκε ότι οι δυνατότητές μου ήταν πολύ πιο υψηλές από τη θέση που κατείχα. Όπως κατάλαβες ήδη φαντάζομαι, αγαπώ πολύ τη μόδα, αγαπάω τη δουλειά που κάνω πραγματικά και δεν θα την άλλαζα για τίποτα άλλο. Αμέσως μετά τη μόδα, βάζω σίγουρα το μεγάλο μου χόμπι, τη διακόσμηση χώρων. Έχω τελειώσει αρχιτεκτονική σχεδίαση μέσω υπολογιστή και διακόσμηση εμπορικού σχεδιασμού και μου αρέσει πολύ να ασχολούμαι με τη διακόσμηση χώρων, σπιτιών αλλά και με αντικείμενα που μπορεί να ομορφύνουν έναν χώρο.
Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας επιχειρηματίας στο χώρο της ένδυσης;
Οι δυσκολίες, ειδικά στις μέρες μας, είναι πολλές γενικότερα στο επιχειρείν. Αν κάποιος δεν έχει το ίδιο πάθος απ’ τη μέρα που ξεκινά μέχρι και την ημέρα που αποφασίζει να σταματήσει, σίγουρα δεν θα μπορέσει να πάει πολύ μακριά.
Εκτός από την ποιότητα στα ρούχα, δίνεις πολύ μεγάλη σημασία στην αισθητική του χώρου…
Ναι, επειδή έχω μία μικρή άποψη σχετικά με τη διακόσμηση και μια καλή αισθητική… Παρόλα αυτά συμβουλεύομαι και συνεργάζομαι με επαγγελματίες του χώρου. Κυρίως, ο άνθρωπος του οποίου ακούω πάντα τη γνώμη είναι ο Ιωσήφ Βασιλοδημητράκης, ο διακοσμητής που έχει αναλάβει τα τελευταία μου καταστήματα, ένας πολύ καλός μου φίλος και συνεργάτης με τον οποίο έχουμε φοβερή χημεία και στο επαγγελματικό κομμάτι. Βέβαια, επειδή μου αρέσει εμένα πολύ η διακόσμηση δίνω και μια, ίσως, μεγαλύτερη βαρύτητα. Δημιουργώ χώρους που έχουν υψηλή αισθητική γιατί αρέσει καταρχήν σε μένα, γιατί εγώ πρώτα απ’ όλους θέλω να κινούμαι σε έναν χώρο προσεγμένο, ο οποίος όμως εντέλει, λειτουργεί θετικά τόσο και για την ίδια την επιχείρηση, όσο και για τους πελάτες της.
Σαν αυτοδημιούργητος στον χώρο αυτό, πώς αντιμετωπίζεις τις πολύ μεγάλες εταιρίες καταστημάτων;
Κάνουν την δουλειά τους, κάνω τη δική μου. Προσπαθώ βασιζόμενος στις γνώσεις και την εμπειρία μου, το κάθε μου βήμα να είναι προσεκτικό και μελετημένο.
Διαλέγεις ο ίδιος τα ρούχα που φέρνεις στα καταστήματά σου;
Η συνεργασία και η επαφή με την κάθε εταιρία γίνεται από εμένα προσωπικά με σύμβουλο πάλι τον εαυτό μου, δεν υπάρχει κάποιος άλλος συνεργάτης ή σύμβουλος στο κομμάτι αυτό. Κάνω ο ίδιος τις επιλογές των εμπορευμάτων στο κάθε κατάστημα ξεχωριστά. Αυτό σίγουρα δημιουργεί ένα άγχος καταρχήν, καθώς οι παραγγελίες των ρούχων γίνονται τουλάχιστον ένα εξάμηνο νωρίτερα από τις εξελίξεις της αγοράς και από τη στιγμή που θα έρθουν στο κατάστημά σου και θα διατεθούν στον καταναλωτή. Ένα εξάμηνο κατά το οποίο «τρέχει» η αγορά. Εκεί όμως είναι που θα σου φανούν χρήσιμες οι γνώσεις που έχεις. Στο να μπορέσεις να αντιληφθείς τι θα ζητηθεί στο άμεσο μέλλον και τι δεν θα ζητηθεί ώστε να είσαι μέσα στους στόχους της αγοράς. Αυτό είναι ένα πολύ βασικό «πλεονέκτημα» για κάθε επιχειρηματία του χώρου της ένδυσης.
Ενημερώνεσαι από κολεξιόν του εξωτερικού;
Βέβαια. Ωστόσο ασχολούμαι ιδιαίτερα και… επισταμένα με την ιταλική μόδα. Είμαι φαν της ιταλικής κουλτούρας και του ιταλικού στυλ. Το παρακολουθώ εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Είναι κάτι που μου αρέσει να περνάω στα καταστήματά μου και το βγάζω και στη δική μου καθημερινότητα.
Εκτός από επιχειρηματίας και λάτρης της μόδας, ασχολείσαι και με το κομμάτι της πώλησης.
Ναι είναι κάτι που μου αρέσει, το κάνω με πολύ μεγάλη χαρά. Από κει ξεκίνησα άλλωστε και δεν θέλω να το αφήσω.
Οι πελάτες σου ακολουθούν τις στιλιστικές οδηγίες που τους δίνεις;
Οι περισσότεροι τις ακολουθούν. Ρωτάνε, ζητάνε συμβουλές, ακούνε τις οδηγίες μου. Βέβαια κι εγώ από τη μεριά μου δίνω οδηγίες ανάλογα με τον άνθρωπο που έχω μπροστά μου, με την προσωπικότητά του και προσαρμόζομαι σε όλα τα δεδομένα. Ο στόχος δεν είναι να αλλάξουμε κάποιον και να τον κάνουμε κάτι που δεν είναι! Εξάλλου, ακόμα κι αν κάποιος θέλει να αλλάξει, αυτό πρέπει να το κάνει βήμα-βήμα και όχι μεμιάς…
Οι Χανιώτες ξέρουν να ντύνονται;
Είναι σε πολύ καλό επίπεδο και σίγουρα σε πολύ καλύτερο από τους άντρες άλλων νομών της χώρας.
Ποιο είναι το μεγαλύτερο στιλιστικό λάθος που κάνουν;
Δεν υπάρχει σωστό και λάθος, ο καθένας μπορεί να προσαρμόσει το οτιδήποτε βάσει του στυλ του. Το στυλ είναι κάτι άλλο, διαφορετικό από τη μόδα, δεν έχουν καμία σχέση. Για να υπάρχει όμως το στυλ πρέπει να παρακολουθείς και τη μόδα και από κει και πέρα να την προσαρμόζεις στο στυλ σου. Ή, αν θες να το διατυπώσουμε αλλιώς, η μόδα πρέπει να υπάρχει για να έχεις εσύ επιλογές και να φτιάξεις το στυλ σου.
Αληθεύει ότι έχετε την προτίμηση των περισσότερων Χανιωτών γαμπρών;
Αυτό δεν είμαι σε θέση εγώ να το απαντήσω. Δεν θα σου κρύψω όμως, ότι αυτή είναι η αγαπημένη μου στιγμή ως πωλητής. Ειδικότερα το κοστούμι είναι αυτό που πραγματικά αγαπώ και αυτό με το οποίο θέλω να ασχολούμαι. Ίσως γιατί έτσι ξεκίνησα… Νομίζω επίσης ότι οι γνώσεις μου σε ότι αφορά το κοστούμι είναι υψηλού επιπέδου κάτι που και ο πελάτης το αντιλαμβάνεται όταν μιλάμε για την ποιότητά του, τους συνδυασμούς και ότι άλλο αγγίζει ένα τέτοιο ντύσιμο.
Ισχύει ότι έχεις πουλήσει τα περισσότερα γαμπριάτικα κοστούμια στα Χανιά;
Αν σκεφτώ τα χρόνια που ασχολούμαι με αυτό, τότε μιλάμε για ένα πραγματικά πολύ μεγάλο αριθμό τον οποίο ούτε κι εγώ μπορώ να συγκρίνω ή να προσδιορίσω ακριβώς. Είναι όμως σίγουρα πολύ μεγάλος…
Έχει τύχει ο γαμπρός που θα έρθει σε σένα να έχει στυλ εντελώς διαφορετικό από την αισθητική των ρούχων σου;
Εννοείται! Αυτό όμως δεν έχει σημασία. Για εμάς, κάθε πελάτης που θα μπει στο κατάστημα είναι το ίδιο σημαντικός, είτε το στιλ του είναι μοντέρνο είτε κλασικό, είτε έχει γνώσεις πάνω στη μόδα είτε όχι. Σε ότι έχει να κάνει με τους γαμπρούς τώρα, υπάρχουν κυρίως δύο είδη: αυτοί που θέλουν να κάνουν την υπέρβαση και διαλέγουν κάτι πάρα πολύ μοντέρνο και εκείνοι που προτιμούν να διατηρήσουν ένα πιο συντηρητικό προφίλ.
Ένα άντρας που «δεν το ‘χει» πολύ με την μόδα αλλά θέλει να είναι καλοντυμένος, ποιους βασικούς κανόνες πρέπει να ακολουθήσει;
Σημαντικό είναι να υπάρχουν καταρχήν κάποια βασικά ρούχα σε αξιοπρεπή ποιότητα. Ειδικά στο ανδρικό ένδυμα, το μη καλοραμμένο και μη ποιοτικό φαίνεται με την πρώτη ματιά. Το πρώτο βήμα για να φτιάξει κανείς μια καλή γκαρνταρόμπα είναι να ξεκινήσει από τα βασικά κομμάτια γιατί αν δεν έχει τη βάση και αγοράζει τυχαία πράγματα χωρίς συγκεκριμένο προσανατολισμό δεν πρόκειται ποτέ να τη φτιάξει σωστή. Θα δυσκολεύεται να τα φορέσει και να τα συνδυάσει με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια γενικότερη σύγχυση. Μόλις λοιπόν επενδύσει κάποιος σε αυτά που λέμε κλασικά κομμάτια, όπως για παράδειγμα ένα καλό, σωστό, καλοραμμένο σακάκι, μετά σιγά σιγά μπορεί να προχωρήσει σε πράγματα πιο εξεζητημένα. Συγχρόνως, έχει αποκτήσει και μία εμπειρία οπότε είναι σε θέση να αρχίσει να τα σετάρει χωρίς υπερβολές ή λάθη.
Το δικό σου προσεγμένο στυλ αντανακλάται και στην… υπόλοιπη καθημερινότητά σου;
Σίγουρα την επηρεάζει. Είμαι ιδιαίτερα παρατηρητικός σε κάποια πράγματα. Κοιτάω πολύ τη λεπτομέρειά τους… Ακόμη και το πιο μικρό καθημερινό αντικείμενο μου αρέσει να έχει αισθητική γιατί πιστεύω πως το κάθε τι πρέπει να είναι φτιαγμένο για να το απολαμβάνεις, να σου αρέσει και να σου φτιάχνει τη διάθεση.
Στον ελεύθερο χρόνο με τι προτιμάς να ασχολείσαι;
Δεν ασχολούμαι με κάποιο άθλημα, αν αυτό εννοείς, αυτό όμως που μου αρέσει πολύ να κάνω είναι ταξίδια. Ένας ωραίος περίπατος ή ένα καλό εστιατόριο επίσης!
Θα αποδεχόσουν τον χαρακτηρισμό bon viveur;
(χαμογελά) Ίσως είναι λίγο νωρίς ακόμα, σε μερικά χρόνια μπορεί…